When Paulo Maluf -one of the mayors of São Paulo from the time of the Brazilian military dictatorship- decided to build the “Minhocão” in 1969, he very possibly did not have Nebuchadnezzar and the Hanging Gardens of Babylon in mind.
But, as several Brazilian leaders would do in those absurd years of my country's history, the mayor would carry out an immense 4-kilometer-long concrete construction and would seek for himself the same fame that the Babylonian king had with one of the seven wonders of the ancient world.
The "Minhocão" (great worm in Portuguese) would cross the entire center of Sao Paulo overhead, raising the traffic off the streets to a curvilinear bridge that would pass, in some stretches, less than 5 meters away from the houses around it.
An authentic urban aberration that was used during the gray years as an example of progress and development. 
After years of decrepitude for the center of São Paulo, which had part of its streets and wide avenues covered by this snake-shaped bridge, in the 1990s the city hall decided to close it to traffic, at night and on weekends.

Tired of having to divide their space with cars, the citizens began to claim it as their own, transforming the great worm into a concrete "beach", where the heat comes from below, from the asphalt under the sun. But people continue to make their BBQs though, and taking their kids skating.
Cuando Paulo Maluf, uno de los alcaldes de São Paulo de la época de la dictadura militar brasileña, decidió construir el “Minhocão” en 1969, muy posiblemente no tendría en mente a Nabucodonosor  y los Jardines Colgantes de Babilonia.
Pero, tal y como lo harían varios mandatarios brasileños en aquellos años absurdos de la historia de mi país, el alcalde llevaría a cabo una inmensa construcción de hormigón de 4 kilómetros de extensión y buscaría para sí la mismo la fama que el rey babilonio tuvo con una de las siete maravillas del mundo antiguo.
El "Minhocão" (gran gusano en portugués) cruzaría todo el centro de Sao Paulo por encima, elevando el trafico de las calles a un puente curvilíneo que pasaría, en algunos trechos, a menos de 5 metros de distancia de las casas de su alrededor. 
Una auténtica aberración urbanística que fue utilizada durante los años grises como un ejemplo de progreso y desarrollo.Tras años de decrepitud para el centro de São Paulo, que tuvo parte de sus calles y anchas avenidas cubiertas por este puente en forma de serpiente, en los años 90 la alcaldía de la ciudad decidió cerrarlo al tráfico, por las noches y en los fines de semana.
Hartos de tener que dividir su espacio con los coches, los ciudadanos empezaron a reivindicarlo como suyo, transformando el gran gusano en una "playa" de hormigón, donde el calor viene de abajo, del asfalto bajo el sol, pero la gente sigue haciendo sus barbacoas y llevando a sus niños a patinar.

Back to Top